Pensando o Futuro
 
Laboratório do Futuro

Publicações

Relatórios Técnicos

COVID-19 e o Emprego: estimativas iniciais de impacto no setor de serviços

Diante do momento de distanciamento social por conta do COVID-19 em que estamos vivendo, como fica o emprego no Brasil? Quais setores tendem a ser mais afetados? E quais ocupações têm mais chance de serem impactadas com essa crise? Quais as características dos trabalhadores dessas ocupações e como as soluções propostas os afetam?

O relatório representa uma iniciativa inédita de dar quantificação do impacto da crise econômica causada pelo COVID sobre o emprego no Brasil. Iniciativas como essa são necessárias para que as propostas de mitigação da crise sejam criadas e analisadas com base em dados sobre o mercado de trabalho.

Relatório Técnico ” COVID-19 e o Emprego: estimativas iniciais de impacto no setor de serviços” – PDF

Healthcare 2030

Quais são as principais tendências para o Futuro da Saúde? Quais cenários podemos pensar para a Saúde em 2030?

Foi para buscar respostas para essas duas grandes perguntas que o Laboratório do Futuro desenvolveu o Relatório Técnico “Healthcare 2030”, fruto de uma parceria entre as linhas de pesquisa Entendendo o Futuro e Futuro da Saúde.

Relatório Técnico “Healthcare 2030” – PDF

O Futuro do Emprego no Brasil: estimando o impacto da automação

Qual será o impacto da automação sobre o emprego formal no Brasil? Como as diferentes regiões do país serão afetadas pela automação?

Foi para buscar respostas para essas duas grandes perguntas que o Laboratório do Futuro desenvolveu o Relatório Técnico “O Futuro do Emprego no Brasil: estimando o impacto da automação” como parte do projeto Mapeamento da Computerização no Brasil, fruto de um esforço que reúne pesquisadores da COPPE/UFRJ, ENCE/IBGE e LNCC/MCTIC.

Relatório Técnico “O Futuro do Emprego no Brasil” – PDF

Working in 2050

Quais são as principais tendências para o Futuro do Trabalho? Quais cenários podemos pensar para o trabalho em 2050?

Foi para buscar respostas para essas duas grandes perguntas que o Laboratório do Futuro desenvolveu o Relatório Técnico “Working in 2050” como parte do projeto Trabalhando em 2050, fruto de uma parceria entre as linhas de pesquisa Entendendo o Futuro e Futuro do Trabalho.

Relatório Técnico “Working in 2050” – PDF

Teses e Dissertações

Aplicação de Técnicas de Qualidade de Dados e Gamificação em Projetos de Crowd Science

Dissertação de mestrado do Diego de Almeida Zanon

Crowd Science é um novo paradigma para colaboração que possui o objetivo de viabilizar, através da participação aberta de um número grande de cidadãos não cientistas, pesquisas científicas que dependem de trabalho humano e que não seriam possíveis por restrições econômicas ou de tempo. A partir do crescente interesse acadêmico nesta área, este trabalho optou por pesquisar como ferramentas de qualidade de dados podem auxiliar na eficácia de iniciativas de crowd science, tornando os resultados mais confiáveis e assertivos, e como ferramentas de gamificação podem auxiliar na eficiência dos projetos, aumentando a retenção de voluntários e a quantidade de contribuições feitas por cada um. Após a discussão destes dois temas, que incluiu uma investigação sobre as ferramentas disponíveis em gamificação e qualidade dos dados e como aplicá-las no campo de pesquisa de crowd science, esta dissertação descreve como foi conduzida a seleção e a implementação de novas ferramentas na plataforma Fast Science, e como foi realizado um teste A/B que indicou que a gamificação implementada aumentou em 4 vezes o número de contribuições sem que a qualidade de dados fosse prejudicada.

Link para a dissertação: https://www.cos.ufrj.br/uploadfile/publicacao/2880.pdf

Biblio: Um Sistema de Análise Bibliométrica para Prospecções Tecnológicas

Dissertação de mestrado do Jonathan Augusto da Silva

A área denominada Future-Oriented Technology Analysis (FTA)¸ também chamada de Prospecção Tecnológica, reúne diversas metodologias e técnicas com o objetivo de analisar o futuro de tecnologias e seus impactos, figurando como uma das principais ferramentas de apoio à tomada de decisão e de planejamento estratégico para corporações, instituições de pesquisa e governos. Dentre as metodologias de Prospecção Tecnológica podemos listar a Análise Bibliométrica, que permite capturar e analisar informações relevantes a partir da atividade científica contida na forma de publicações, periódicos, patentes, entre outros. A Análise Bibliométrica pode oferecer uma visão abrangente do cenário atual e passado de um dado campo de estudo e, com isso, apontar tendências da área de interesse, permitindo quantificar e projetar futuros a partir de indicadores da atividade científica atual, tornando a execução de um estudo de Prospecção Tecnológica mais eficiente e otimizada em recursos. Sendo assim, este trabalho visa modelar, implementar e avaliar um sistema de apoio à atividade de Análise Bibliométrica aplicada a um estudo de FTA, denominado Biblio. O Biblio pode ser utilizado como um módulo do framework TIAMAT de apoio à Prospecção Tecnológica, que se caracteriza pelo conceito de workflow de métodos de FTA, executados de maneira distribuída e integrada.

Link para a dissertação: https://www.cos.ufrj.br/uploadfile/publicacao/2967.pdf

Collaborative Assessment of Automation Technologies from the Work Perspective
Tese de doutorado do Yuri de Oliveira Lima
 
O trabalho é um aspecto central da vida humana, pois é um meio para obter recursos financeiros e relevância social. Tecnologias sempre foram criadas para auxiliar o trabalho humano em tarefas específicas ou torná-las desnecessárias. No longo prazo, as tecnologias impactaram positivamente o trabalho e, em geral, trouxeram benefícios para a sociedade. No entanto, as primeiras gerações de trabalhadores que lidaram com a adoção de novas tecnologias tiveram seus empregos impactados negativamente. Os sistemas de computação podem ser usados não apenas para automatizar o trabalho, mas também para ajudar no processo de adoção responsável da automação. Esta tese propõe o desenvolvimento de um modelo que permite a avaliação colaborativa do impacto das tecnologias de automação no trabalho. Dois modelos são desenvolvidos usando a metodologia Soft Design Science Research. O primeiro usa crowd computing para avaliar o impacto das tecnologias de automação nas ocupações. O segundo usa groupware para avaliar de forma colaborativa o impacto de uma determinada tecnologia em uma ocupação em uma empresa. Os resultados da tese mostram diferentes oportunidades para a aplicação do Trabalho Cooperativo Suportado por Computador em apoio à Avaliação de Tecnologia colaborativa da automação a partir da perspectiva do trabalho.
 
 
“Fast Science” – Uma Abordagem para a Concepção e Execução de Projetos Científicos com a Participação de Multidões
Tese de doutorado da Maria Gilda Pimentel Esteves
 
Crowd Science emerge como um novo paradigma de colaboração que utiliza a contribuição de multidões para a realização de pesquisas que de outra forma não seria viável em termos técnicos, econômicos e humanos. Apesar do crescente número de projetos de Crowd Science ainda há pouco conhecimento empírico e, mais importante, a falta de infraestrutura tecnológica para orientar e facilitar a difícil tarefa de pesquisadores interessados na incorporação de crowdsourcing nos fluxos de trabalho dos projetos científicos. Dentro deste contexto, o objetivo desta tese de doutorado é utilizar Design Science Research como método de produção de conhecimento para propor uma abordagem e infraestrutura tecnológica compartilhada, denominada Fast Science, para apoiar a criação, execução e o monitoramento de projetos científicos com a participação de multidões. Neste ambiente, os pesquisadores e instituições podem criar seus próprios projetos através do uso de uma interface gráfica intuitiva, prescindindo de conhecimentos específicos de computação. Com foco na reutilização de componentes e aprendizagem a partir de esforços anteriores, a plataforma Fast Science permite aos pesquisadores reutilizar workflows de projeto criados por seus pares, alterando apenas os parâmetros e/ou componentes, podendo também criar novas atividades e tarefas de acordo com as suas necessidades. A plataforma oferece também ferramentas adicionais como blog e cadastro de eventos, voluntários e parceiros a fim de promover a sinergia entre os principais atores (cidadãos, gestores e instituições parceiras) e dar suporte às fases de execução, mobilização e comunicação/divulgação.  
 
 
Sensoriamento de Multidões de Pessoas e Coisas Através de Evidências Deixadas no Meio Sem Fio
Tese de doutorado do Luiz Felipe Silva Oliveira
 
O principal problema que se deseja endereçar é a detecção de presença de pessoas de forma automática através de técnicas que se beneficiem da multidão e de evidências deixadas no meio sem fio. No escopo dessa tese, serão estudadas duas propostas de intervenção que envolvam multidão para solução de problemas recorrentes em grandes centros urbanos. A primeira proposta é uma solução para monitoração do tempo de espera no atendimento a serviços; e a segunda proposta é uma solução para monitoração estimada da quantidade de pessoas em ambientes, podendo esses dados serem utilizados para orquestração de sistemas com o objetivo de redução de consumo de energia, dentre outras aplicações. Os resultados experimentais observados confirmam a possibilidade de detecção de presença em ambos cenários.
 
 
Tiamat: Um Framework para Apoiar a Integração de Métodos de Prospecção Tecnológica
Tese de doutorado do Carlos Eduardo Barbosa
 
Diversas organizações possuem setores de Pesquisa e Desenvolvimento (P&D) espalhados ao redor do mundo, abrangendo diferentes áreas de pesquisa. Uma série de fatores levaram estas organizações a se difundir em diferentes cidades e países. Impostos mais baixos, redução dos custos de pesquisa, disponibilidade de trabalhadores qualificados e proximidade com a região de interesse são motivos mais comuns para as empresas atuarem fora de sua sede. Além desses fatores, a inovação em diversas etapas do processo produtivo estimulou a criação de centros de P&D especializados, e igualmente distribuídos. Sendo assim, se torna necessário coordenar a colaboração de diversos pesquisadores localizados em centros de P&D distribuídos durante uma Prospecção Tecnológica (Future-oriented Technology Analysis – FTA) – um conjunto de métodos voltados para a análise do futuro de tecnologias e seus impactos, utilizado como ferramenta de planejamento estratégico organizacional. Este trabalho propõe um framework de FTA para apoiar organizações, chamado TIAMAT, que realiza a gestão estratégica dos centros de P&D distribuídos. A principal contribuição do TIAMAT é gerenciar um processo padronizado de FTA dentro de uma organização. O framework proposto foi projetado para ser instanciado em diversos tipos de organizações, sejam públicas ou privadas. O TIAMAT foi implementado e avaliado, proporcionando o apoio ao FTA realizado de forma distribuída de maneira adequada.
 
 
Uma Proposta para Participação Cidadã na Solução de Problemas da Sociedade
Dissertação de mestrado da Bárbara Pimenta Caetano
 
O cenário político, econômico e social tem proporcionado um questionamento por parte dos cidadãos no que se refere ao seu próprio espaço de participação nas questões políticas. A movimentação social na forma de protesto é um exemplo dessa crescente necessidade de participação da sociedade. Um dos recursos que pode ampliar essas possibilidades é a tecnologia. É correto afirmar que o avanço e a popularização da tecnologia, mais especificamente, das redes sociais, estabelecem novas oportunidades de ampliação desses espaços virtuais. Alinhadas a este cenário, há várias iniciativas cujo objetivo é desenvolver ferramentas que facilitem ou promovam a participação cidadã. Por outro lado, ainda há muitas questões que necessitam ser investigadas para que a utilização dessas ferramentas seja efetiva. O objetivo deste trabalho é propor uma ferramenta que facilite a discussão de problemas da sociedade pelos cidadãos. Na análise dos resultados, obtidos através de experimento com usuários para avaliar a efetividade da ferramenta, foi possível perceber que embora a maioria dos usuários concordem que o modelo de discussão e cadastro de problemas proposto possa contribuir para a real solução do mesmo, há ainda uma falta de motivação e engajamento dos cidadãos que necessita ser estudada e melhorada.
 

Artigos Acadêmicos

A crowdsourcing approach to the design of Virtual Research Environments
Esteves, M.G.P.; Zimbrao, G.; Braida Do Carmo, F.; Campostrini Forzza, R.; Vaz, M.; Ranzato Filardi, F.L.; Leitman, P.; Faria Monteiro, V.; Moreira de Souza, J.

A Species List of Flora is a working list of scientific descriptions of all known plants occurring within a given region. It represents an inventory in process, i.e., updates and new plant species are added every working day. The Flora checklist has an important value for the scientific community, government, industry and society, since it gathers accurate data on flora diversity. Knowing the Brazilian flora has been a commitment assumed by Brazil towards the international community. In 2009, the Rio de Janeiro Botanical Garden, in a joint action with several research institutions, started the development of a Virtual Research Environment based on crowdsourcing. The aim of the project was to support the collaborative and distributed work of an undefined number of pre-qualified trained taxonomists, grouped in their specialties. This article describes the technological aspects related to the ongoing work on the List of Species of the Brazilian Flora, which is a recent example of success in building a knowledge database collaboratively. It describes the mechanisms used for determining individual characteristics of potential participants (target audience), the means of collaboration and communication, as well as the technological platform developed to support a web-based crowdsourcing design for Virtual Research Environment. Some information on both the performance of the team of about 600 researchers and the quality of information produced are presented, also including some of the lessons learned and recommendations for future action.

Link para artigo: http://ieeexplore.ieee.org/document/7231002/?reload=true

A meta-model for crowdsourcing platforms in Data Collection and Participatory Sensing
Dallora Moraes, AL.; Fonseca, F.; Esteves, M.G.P.; Schneider, D.; Moreira de Souza, J.

Crowdsourcing is both a new paradigm of collaboration and a new frontier for CSCWD. Since its introduction in 2006, the notion of Crowdsourcing has been the object of a number of studies. Crowdsourcing has a multidisciplinary nature with a huge diversity of applications that encompasses many practices. The concepts that shape crowdsourcing are still under construction and it is difficult to reach a consensus. Based on this scenario, this paper proposes a meta-model which aims to fit generic solutions related to a specific subset of crowdsourcing designed to accomplish a specific task: Data Collection and Participatory Sensing to leverage the engagement of volunteers with Science and Environmental issues.

Link para artigo: http://ieeexplore.ieee.org/document/6846883/

A Service Bus for Knowledge Management Systems in Brazilian Federal Government

Pinto, M. R.; Barbosa, C.E.; Lima, Y.; Costa, L.F.C.; Moreira de Souza, J.

The practice of Knowledge Management within the scope of the Brazilian Federal Government advocates achieving the strategic objectives of organizations, aiming the provision of better services to society. Such improvements can be achieved by acquiring new knowledge or transforming existing knowledge, that although belong to the organization could be equally useful to other organizations. However, internal rules of organizational confidentiality, the lack of motivating and integrative policies make these organizations closed in the aspect of the transfer of acquired knowledge to other organizations, leading to efforts and redundant spending to acquire new knowledge. In this paper, we propose the creation of a Knowledge Management service bus for Federal Government organizations, aiming the transfer of knowledge among their organizations thought software interoperability. Therefore, our proposal enables, beyond the software interoperability among the participating organizations, the creation of Knowledge Management Systems’ standards.

Link para artigo: https://ieeexplore.ieee.org/document/8791904/

Análise Crítica dos aspectos da organização do trabalho predominantemente cognitivo na sociedade pós-industrial
Lima, Y.; Spiegel, T.

A sociedade mudou de forma acelerada na primeira revolução industrial, novos conhecimentos e formas de ver o mundo surgiram, trabalhos antes realizados pela força humana e animal foram substituídos pelas máquinas que também fez com que novas profissões surgissem, tais mudanças impactaram fortemente a forma como o ser humano da sociedade pré-industrial vivia e uma das esferas da vida deste: o trabalho, foi fortemente modificada. A sociedade pós-industrial – sucessora daquela que se formou no período da revolução industrial e que coexiste pelo mundo com esta e com a pré-industrial – traz consigo mais mudanças, como lidar com elas é um desafio importante. Este artigo tem como objetivo contribuir com o corpo teórico da organização do trabalho predominantemente cognitivo por ser aquele considerado o mais comum na sociedade pós-industrial e que tende a se tornar cada vez mais preponderante. Partindo de inconsistências existentes entre o trabalho e a melhor organização do trabalho possibilitada pela tecnologia disponível atualmente, foi feita nesta pesquisa uma análise crítica de alguns dos aspectos da organização do trabalho considerados como incompatíveis com o trabalho predominantemente cognitivo inserido na sociedade pós-industrial.

Link para artigo: http://www.abepro.org.br/biblioteca/enegep2014_TN_STO_201_139_25320.pdf/

Approaching Future-oriented Technology Analysis Strategies in Knowledge Management Processes

Jeronimo Junior, H.; Barbosa, C.E.; Lima, Y.; Moreira de Souza, J.

Organizations often use one or more knowledge-based approaches in order to structure and promote their Intellectual Capital (IC), ensuring flexibility and resilience in an environment of constant change, competitiveness and innovation capabilities. In this context, Knowledge Management (KM) and Future-oriented Technology Analysis (FTA) are two research topics that have been used by organizations. However, organizations usually do not use both KM and FTA. Moreover, when they use both, they apply them as separate initiatives. Therefore, applying KM and FTA together produce many challenges. In this direction, this work presents a framework that uses FTA to improve KM processes through the use of the IC, as well the use of KM processes to improve FTA Strategies. Moreover, the proposed framework forms a virtuous circle, in which KM processes, Intellectual Capital and FTA strategies interact producing a mutual benefit.

Link para artigo: https://ieeexplore.ieee.org/document/8791886

Ciência Cidadã – Oportunidades e Desafios para a Pesquisa e o Monitoramento de Ambientes Costeiros e Marinhos
Esteves, M.G.P.; Moreira de Souza, J.; Pereira, C.V.; Uchoa, A.P.; Antelio, M.

Diversas são as iniciativas do Governo, indústria e Universidade para reunir dados e informações relevantes que possibilitem o conhecimento dos ambientes costeiros e marinhos. Entretanto, enfrentar o desafio de mapear por longos períodos de tempo e por grandes áreas geográficas a ocorrência e distribuição das espécies, dos fenômenos da natureza e demais fatores bióticos e abióticos, tem sido um desafio para pesquisadores de diversas disciplinas. Enfrentar este problema com o reduzido número de especialistas, utilizando métodos tradicionais que envolvem a realização de inventários e expedições tornou-se, por vezes, inviável frente aos crescentes desafios da ciência. Por outro lado, a evolução da tecnologia e a Era do Big Data estão promovendo e facilitando a aquisição contínua de informações e o acesso a variados bancos de dados, cuja analise demanda tempo e dedicação dos cientistas muitas vezes superior à sua capacidade de resposta as atuais demandas. Foi neste cenário que, a Ciência Cidadã ou a Ciência Participativa tornou-se uma alternativa viável para a pesquisa cientifica e o monitoramento ambiental. Este novo paradigma vem possibilitando que pequenos grupos de cientistas sejam beneficiados pela colaboração de um numero ilimitado de voluntários, para executar tarefas do tipo: coleta, classificação, monitoramento ambiental e resolução de problemas complexos da ciência. Este estudo faz uma analise da diversidade de projetos de ciência cidadã e apresenta uma tipologia com exemplos ilustrativos de oportunidades para a área de biologia marinha e finaliza destacando os principais benefícios e desafios para ambos: pesquisadores e cidadãos.

Link para artigo: https://drive.google.com/open?id=0B4sjJx2u_U0VeTFxM1lNU0drZE0/

COE: A collaborative ontology editor based on a peer-to-peer framework
Xexéo, G.; Vivacqua, A.; Moreira de Souza, J.; Braga, B.; D’Almeida Jr, J.; Almentero, B.; Castilho, R.; Miranda, B.

In this paper, we present COE, a peer-to-peer collaborative ontology editor, which supports the creation, editing, sharing, and reuse of ontologies, implemented on top of a general-purpose peer-to-peer framework, COPPEER. In large multi-disciplinary design projects, ontologies can be a critical success factor. Their collaborative creation leads to better understanding and increased information sharing between participants of a project, and economy of resources among projects. A peer-to-peer approach enables new modes of collaboration, while simplifying maintenance by propagating individual updates in shared models.

Link para artigo: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1474034605000364/

CSCWD: Five characters in search of crowds
Schneider, D.; Moraes, K.; Moreira de Souza, J.; Esteves, M.G.P.

According to some researchers, the wave of crowds we are witnessing in recent years is another example of the challenges for the CSCW community, a line of research that fights against the dilemma of fragmentation. The reflexes of this phenomena in projects of different branches have caused a change of paradigm in how products and services are idealized and how the projects are conducted in a collaborative way. Successful examples have attracted the attention of entrepreneurs in various areas and increased the business vocabulary with terms like crowd wisdom, crowdsourcing, crowdfunding and open innovation. It is a different reality from the one we are used to in the context of groupware systems, and it brings new challenges that leave some relevant open research questions. This paper proposes a characterization of crowd computing systems, contextualizing the design activity within this domain, presents a research agenda in the context of CSCW and discusses possible implications of the mass phenomena on the line of action of the community of Computer Supported Cooperative Work in Design.

Link para artigo: http://ieeexplore.ieee.org/document/6221885/

Democracia digital: uma análise sobre recursos e aceitação
Caetano, B.; Oliveira, G.; Paula, M.; Moreira de Souza, J.

O avanço tecnológico tem influenciado a relação entre o governo e o cidadão. Nesse cenário, surge o tema Democracia Digital que estimula o Estado na adoção de estratégias que viabilizem a atuação do cidadão não como cliente das informações disponibilizadas, mas como agente catalisador da democracia. Paralelo a esta vertente, observa-se as mudanças no que diz respeito ao entendimento do exercício da cidadania. Contudo, a democracia digital é um fenômeno que necessita de elucidação tanto em relação aos diversos recursos disponibilizados quanto à aceitação dessas novas possibilidades de participação social. Neste artigo, será descrita uma pesquisa exploratória que procurou compreender este fenômeno. O estudo foi realizado a partir de três linhas de ação: revisão bibliográfica, análise de recursos disponíveis e pesquisa de opinião. Nesta última, foram entrevistadas 220 pessoas através de um questionário online. A investigação mostrou que há diferentes iniciativas que convergem para graus de democracia digital semelhantes. Além disso, a pesquisa de opinião indicou um nível consistente de aceitação da utilização da tecnologia neste contexto.

Link para artigo: http://www.lbd.dcc.ufmg.br/colecoes/sbsi/2016/018.pdf/

Coordination, Communication, and Competition in eSports: A Comparative Analysis of Teams in Two Action Games
Lipovaya, V.; Lima, Y.; Grillo, P.; Barbosa, C.E.; Moreira de Souza, J.; Duarte, F. J. C. M.

eSports are increasing in popularity and in importance worldwide and, given that they essentially involve the cooperation of teams competing among themselves, they are an interesting study object for the CSCW field. In this study, we contribute to the CSCW literature regarding eSports by performing a comparative analysis of two different action games, focusing on how cooperation, communication, and competition take place in each one of them. To do so, we perform a semi-qualitative study involving interviews with professional and amateur players. Then, we analyzed the results of the fieldwork, which consisted of a 31-question questionnaire with 65 valid respondents. Moreover, we discuss and highlight the relationship between our results and other CSCW-related works focusing on our research questions. Among our findings, we can highlight the specialization of work in different eSport teams, the importance of non-verbal communication during matches, and the interplay between competition and collaboration in the same team.

Link para artigo: https://dl.eusset.eu/bitstream/20.500.12015/3122/1/ecscw2018-exploratory-paper-11.pdf

Exploring the future impact of automation in Brazil

Lima, Y; Strauch, J.C.M.; Esteves, M.G.P.; Moreira de Souza, J.; Chaves, M.B.; Gomes, D.T

Purpose
Brazil is struggling as the unemployment rate is 12.4% and nearly 13m people are unemployed. The fourth Industrial Revolution is advancing, and the country needs to consider how it will impact the labor market. This work explores the impact of automation on the Brazilian workforce to supply decision-makers with information about the subject.

Design/methodology/approach
The authors converted the probability of computerization from the seminal work of Frey and Osborne to each of the more than 2,500 occupations in Brazil. They then crossed the automation probability with socioeconomic information about workers and companies available in the Brazilian Ministry of Labor Database.

Findings
In total, 60% of employment in Brazil is expected to be highly impacted by automation in the coming decades, with eight out of the ten occupations with the biggest workforce being highly automatable. Automation probability decreases as workers’ education level increases, with the most significant difference between workers with higher education and those without it. The results show other inequalities in the impact of automation: the higher the wage, the lower the automation probability of occupations; the bigger the company, the lower the automation index; and workers from 16 to 24 years old have considerably higher chances of being automated.

Originality/value
This work is the first to study, in the context of the fourth Industrial Revolution, the impact of automation in Brazil with a socioeconomic analysis.

Link para artigo: https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/ER-08-2020-0364/full/html

“Fast Science” – Uma Abordagem para a Concepção e Execução de Projetos Científicos com a Participação de Multidões
Esteves, M.G.P.

Crowd Science emerge como um novo paradigma de colaboração que utiliza a contribuição de multidões para a realização de pesquisas que de outra forma não seria viável em termos técnicos, econômicos e humanos. Apesar do crescente número de projetos de Crowd Science ainda há pouco conhecimento empírico e, mais importante, a falta de infraestrutura tecnológica para orientar e facilitar a difícil tarefa de pesquisadores interessados na incorporação de crowdsourcing nos fluxos de trabalho dos projetos científicos. Dentro deste contexto, o objetivo desta tese de doutorado é utilizar Design Science Research como método de produção de conhecimento para propor uma abordagem e infraestrutura tecnológica compartilhada, denominada Fast Science, para apoiar a criação, execução e o monitoramento de projetos científicos com a participação de multidões. Neste ambiente, os pesquisadores e instituições podem criar seus próprios projetos através do uso de uma interface gráfica intuitiva, prescindindo de conhecimentos específicos de computação. Com foco na reutilização de componentes e aprendizagem a partir de esforços anteriores, a plataforma Fast Science permite aos pesquisadores reutilizar workflows de projeto criados por seus pares, alterando apenas os parâmetros e/ou componentes, podendo também criar novas atividades e tarefas de acordo com as suas necessidades. A plataforma oferece também ferramentas adicionais como blog e cadastro de eventos, voluntários e parceiros a fim de promover a sinergia entre os principais atores (cidadãos, gestores e instituições parceiras) e dar suporte às fases de execução, mobilização e comunicação/divulgação.

Link para tese: http://www.cos.ufrj.br/index.php/pt-BR/publicacoes-pesquisa/details/15/2629

Fuzzy prospective scenarios in strategic planning in Large-Group Decision
Medeiros, S.P.J.; Epelbaum, V.J.; Moreira de Souza, J.; Esteves, M.G.P.

This work presents and discusses an approach in the MUTIRÕ project, showing the possibilities created in an experiment using fuzzy scenarios instead of traditional crispy ones. The Olympic and Paralympics Games that will be hosted in Rio de Janeiro in mid-2016 served as a confirmation of these concepts. A strategic planning process in Semantic Crowdware Large Group Decision demands several premises that should be taken into account and is discussed in this work. The preparation plans for the Rio 2016 event should be carefully prepared and depend mostly on the ideas generated by specialists. However, this is not feasible, as most of the problems addressed in this kind of event are unique and should be a mix of old experiences and new ideas. The premise that many people are eager to contribute by sending new ideas and collaborating is not true and new approaches should be tried. Although many of the steps in the process will be discussed, this paper will concentrate on the definition of the Prospective Scenarios considered as the most appropriate for the use of the Large Group concepts. To assist in this task, our paper intends to show a strategic planning method adapted to use a large number of collaborators interested in the success of Rio 2016, taking into account their socioeconomic and geographical aspects.

Link para artigo: http://ieeexplore.ieee.org/document/6580937/

How the crowd can change collaborative work in patient care
Viana Pereira, C.; Esteves, M.G.P.; Medeiros, S.P.J.; Moreira de Souza, J.; Antelio, M.

The medical paradigm is leaving the traditional doctor-patient relationship, i.e., the physician-centred model and evolving towards a new de-centralized model where patients are given more responsibility for their health. This article seeks to understand what is changing in this relationship and what role the Web and the interconnected crowds of people play in this state of affairs. Our work discusses the evolution of the Web, how it is changing Medicine and the way patients are reaching to health information, and presents a new approach for Medicine 3.0 and its prospective scenarios. This transition has been changing the interaction between doctors and patients. Patients have become more social and responsible for their own health, adopting new communication channels and interacting with other patients and stakeholders distributed all over the world. In this new health care context, the premise whereby many people are eager to contribute by sharing health information, anytime and anywhere, should be included in the design of new technologies to support collaborative work in healthcare. To assist in this, our paper discusses how the new crowdware systems is supporting a multitude of Web-based collaborators interested in Medical Care, showing some examples of its application, taking into account all the stakeholders: doctors, patients, laboratories, hospitals, and apomediators.

Link para artigo: http://ieeexplore.ieee.org/document/6581017/

LABORe: Collaborative Assessment of Work-Disruptive Technologies
Lima, Y..; Moreira de Souza, J.

There are several examples of a crowd collaborating to help experts such as
citizen science and human sensoring. In this paper, we present LABORe, one of such efforts, a crowd-based system for the collaborative assessment of work-disruptive technologies. Our goal is to present the prototype of the system – the result of the first cycle of the Soft Design Science Research methodology – and to propose an evaluation methodology to test this system with the help of the ECSCW attendants

Link para artigo: https://dl.eusset.eu/bitstream/20.500.12015/3131/1/ecscw2018_p6.pdf

Mix4Crowds – Toward a framework to design crowd collaboration with science
Uchoa, A.P.; Esteves, M.G.P.; Moreira de Souza, J.

Citizen Science projects are characterized by mass collaboration of ordinary citizens with scientific research. The advent of new crowdware technologies and the ease of access made possible by the Internet are reshaping the way people and scientific organizations work together. However, the particular nature of this form of collaboration requires a tailored approach that increases the chances of all involved parties meet their expectations and achieve their goals. We propose a conceptual framework to help Citizen Science enterprises in conceiving their crowdsourcing strategy and designing their collaboration systems. It departs from basic principles of traditional marketing models and incorporates the specific requirements of this increasingly popular but also complex form of web-based collaborative work.

Link para artigo: http://ieeexplore.ieee.org/document/6580940/

Peer-to-peer collaborative editing of ontologies
Xexeo, G.; Moreira de Souza, J.; Vivacqua, A.; Miranda, B.; Braga, B.; Almentero, B. K.; Almentero, B. K.; Castilho, R.

In This work we present COE, a peer-to-peer collaborative ontology editor, which supports creation, edition, sharing, and reuse of ontologies. COE was implemented on top of a general-purpose peer-to-peer framework, COPPEER. Ontologies are particularly useful as a design tool because they render the communication between people and the interoperability between systems easier. In large multidisciplinary design projects, ontologies can be a critical success factor. The collaborative creation of ontologies allows for better understanding among participants of a project and economy of resource among projects. Meanwhile, a P2P approach is expected to enable new modes of collaboration.

Link para artigo: http://ieeexplore.ieee.org/document/1349181/

Sistema para Apoiar a Participação do Cidadão no Monitoramento Ambiental das Atividades de Óleo & Gás
Esteves, M.G.P.; Milach, S.; Moreira de Souza, J.

A Ciência Cidadã é um novo paradigma que traz a participação do público para o processo de produção do conhecimento científico. O estreitamento da distância entre a pesquisa e o monitoramento ambiental, questões sociais e o uso de novas tecnologias remete a uma oportunidade inovadora para lidar com a complexidade dos ambientes onde as atividades de Petróleo & Gás são desenvolvidas e que perpassam pelas características únicas de recursos naturais, habitats, usos e relações humanas. O engajamento do cidadão nas atividades de monitoramento ambiental permite ampliar a capacidade de trabalho, geralmente restrita dos pequenos grupos de especialistas. Pesquisadores passam a contar com a colaboração de um número grande e ilimitado de indivíduos que podem participar realizando atividades simples como, por exemplo, a coleta de dados e informação sobre o meio ambiente onde vivemos. Além disso, a transferência de conhecimento entre especialistas e cidadãos pode promover uma maior consciência ambiental; favorecer o fortalecimento das capacidades locais e o estabelecimento de gerenciamentos mais participativos. Embora a ciência cidadã traga inúmeros benefícios, também traz grandes desafios para os gestores. Produzir dados de qualidade, gerenciar grandes volumes de contribuintes e contribuições e atrair e manter uma comunidade de cidadãos dispostas a colaborar são alguns dos desafios enfrentados pelos gestores destes projetos. Para ajudar a contextualizar o problema e os benefícios da integração do cidadão, foram citados exemplos de projetos já existentes relacionados a 1) Caracterização e Monitoramento Ambiental; 2) Acidentes ambientais; 3) Recuperação Ambiental, atividades essas imperativas para a atuação da indústria do petróleo. Adicionalmente, este artigo apresenta uma solução tecnológica denominada – FAST SCIENCE – protótipo que esta sendo desenvolvido pelo Programa de Engenharia de Sistemas COPPE/UFRJ. Esta plataforma Web foi projetada para aproximar e promover a sinergia entre os principais atores (cidadãos, gestores e instituições parceiras), além de oferecer ferramentas de fácil uso para dar apoio à criação, execução e o monitoramento de projetos com a participação de cidadãos. Neste ambiente, pesquisadores e instituições podem criar os seus próprios projetos de ciência cidadã através da utilização de uma interface gráfica intuitiva, prescindindo de conhecimento computacional especifico. As principais funcionalidades desta plataforma são descritas e os estudos de caso foram utilizados como exemplos para demonstrar o seu uso potencial no mapeamento e monitoramento oportunista e/ou contínuo do meio ambiente onde as atividades petrolíferas estão sendo desenvolvidas.

Link para artigo: https://www.researchgate.net/publication/312029028_SISTEMA_PARA_APOIAR_A_PARTICIPACAO_DO_CIDADAO_NO_MONITORAMENTO_AMBIENTAL_DAS_ATIVIDADES_DE_OLEO_GAS/

Strategic planning in semantic crowdware large groups decision
Medeiros, S.P.J.; Moreira de Souza, J.; Schneider, D.; Esteves, G.

This work presents a Strategic Planning approach in the MUTIRO #x0303; project, showing the new concepts of Crowdware in a Large Scale decision support system. The Olympic and Paralympics Games that will be hosted in the city of Rio de Janeiro in the middle of 2016 will serve as a confirmation of these concepts. The preparation plans for Rio 2016 event will demand several artifacts to allow its correct effectiveness. This series of developments will be decided by the Event Commission and many people are eager to contribute by sending novice ideas and collaborating. To aid this task, our paper intends to show a crowd-based decision support systems methods through different solutions in order to help large groups in their discussions, their alternatives generation and all group choosing process. The continental characteristic of our country creates several opportunities for these techniques establishing additional difficulties for CSCWD. While groupware focus on the technologies related to work group, crowdware synthesizes the search for artifacts that implements the principles of James Surowiecki Wisdom of the Crowds in a very large number of collaborators. The main task of this project is to help groups interested in the Rio 2016 success taking into account their socioeconomic and geographical aspect.

Link para artigo: http://ieeexplore.ieee.org/document/6221887/

The Future of Work: Insights for CSCW
Lima, Y.; Moreira de Souza, J.

Knowing the future of work is something that we all wish to do in order to be prepared for it. Unfortunately, humans cannot predict precisely the future of anything yet. Nevertheless, in this paper, we try to get as close as we can to it by looking at some trends of the future of work. This challenge is undertaken by reviewing the scientific literature on the subject. We elaborate on some insights for CSCW based on the trends of the future of work and society.

Link para artigo: https://drive.google.com/open?id=0B4sjJx2u_U0VVHg2QnktSjhIVUk

Towards Fact-Checking through Crowdsourcing

Pinto, M. R.; Lima, Y.; Barbosa, C.E.; Moreira de Souza, J.

The content creation process on the Internet changed with the emergence of Social Networks, with the volume of information overgrowing. Unfortunately, social networks have shown a high potential for disseminating hoaxes and, more recently, fake news. This fact encouraged the emergence of fact-checking organizations, usually carried out by journalism organizations. However, they have limitations to meet the enormous demand arising from the immense volume of fake news currently on the Internet. Thus, this study proposes a crowd-based solution as a way to meet this high demand for fact-checking. The proposed fact-checking process uses crowdsourcing to performing the filtering, analysis and classification of news. In this way, we can use a checking mechanism that may scale proportionally to the creation of fake news.

Link para artigo: https://ieeexplore.ieee.org/document/8791903

Understanding Technological Unemployment: A Review of Causes, Consequences, and Solutions

Lima, Y; Barbosa, C.E; Salazar dos Santos, H.; Moreira de Souza, J.

Many studies have focused on estimating the impact of automation on work around the world with results ranging widely. Despite the disagreement about the level of impact that automation will have, experts agree that new technologies tend to be applied to every economic sector, thus impacting work regardless of substituting or complementing it. The purpose of this study is to move on from the discussion about the size of the impact of automation to understanding the main social impacts that automation will cause and what actions should be taken to deal with them. For this purpose, we reviewed literature about technological unemployment found in Scopus and Web of Science published since 2000, presenting an academic view of the actions necessary to deal with the social impact of automation. Our results summarize causes, consequences, and solutions for the technological unemployment found in the literature. We also found that the literature is mainly concentrated on the areas of economy, sociology, and philosophy, with the authors situated in developed economies such as the USA, Europe, and New Zealand. Finally, we present the research agenda proposed by the reviewed papers that could motivate new research on the subject.

Link para artigo: https://www.mdpi.com/2075-4698/11/2/50

WeCollaborate – Citizen Collaboration for Government Problem-Solving
Caetano, B.; Barbosa, E.; Paula, M.; Moreira de Souza, J.

The advance of technology has influenced the relationship between government and citizen. In this scenario, the convergence between digital democracy, crowd computing, information visualization, mining of social media and collaborative information systems can increase citizen participation in solution for social problems. The aim of this paper is to propose an application that provides a collaborative environment and allows citizens to help with the solutions to social problems. Expect that the application encourages the participation increase of citizens in decision-making of public sector. In proposal is described some features and the basic application architecture. Furthermore, in order to facilitate understanding was generated a prototype and a conceptual model of the application.

Link para artigo: https://drive.google.com/open?id=0B4sjJx2u_U0Vc0xGWE1PR0o5cms